Do’s en Dont’s van afvallen

Do’s en Dont’s van afvallen

Uncategorized -

dos-donts-afvallen-plaatje

Do’s en Don’ts van afvallen
In theorie is afvallen niet moeilijk. Wanneer je meer  calorieën verbrand (sporten, bewegen, stofwisseling) dan dat je eet (koolhydraten, eiwitten, vetten, alcohol) dan val je af.

Afvallen Do’s
Eet anders
Zorg voor een gezond voedingspatroon waarbij je wel voldoende blijft eten. Schrap daarentegen zoveel mogelijk ongezonde voeding. Vervang deze door gezonde koolhydraten, eiwitten, fruit, groente en noten. Zorg dat dit de basis wordt van je eetpatroon.

Eet regelmatig
Wanneer je regelmatig eet, zul je door de dag heen minder honger hebben. En als je geen honger hebt kost het veel minder moeite om je zelf te beheersen om niet gaan snacken.

Combineer kracht met cardio
Veel mensen denken dat afvallen alleen met cardio training te maken heeft. Met cardio verbrand je op dat moment veel calorieën, maar met krachttraining stimuleer je tevens de stofwisseling voor een periode na de training. Na je krachttraining moeten je spieren zich namelijk herstellen en daarvoor hebben ze energie nodig. Daardoor gaat je metabolisme (stofwisseling) in de periode na je training omhoog. Om af te vallen, is het dus zeer efficiënt om cardio- en krachttrainingen te combineren.

Voldoende rust en slaap
Slaap en rust zijn belangrijk voor de mens. Dit is de tijd voor je lichaam om zich te herstellen. Na een goede nachtrust kun je de dag beter beginnen en zit je lekkerder in je vel. Daarnaast helpt een moe gevoel niet bij het maken van gezonde keuzes en sla je sneller een training over.

Afvallen Don’t s:
Sla nooit het ontbijt over
Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten een gezonder gewicht hebben dan mensen die dit niet doen. Dit komt doordat je door je ontbijt de rest van de dag minder snel zin krijgt in snoepen en/of snacken. Het is ook niet gek dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Je hebt immers de hele nacht zonder eten gedaan. Door te ontbijten wordt de spijsvertering weer op gang gebracht. Hierdoor krijg je energie binnen en dit helpt je om de dag fit te starten. 

Stoppen met eten
Veel mensen kiezen ervoor om minder te gaan eten. Wanneer je altijd teveel eet en daardoor bent aangekomen dan is dit in eerste instantie een goede keuze. Maar probeer vooral te minderen in ongezonde keuzes. Het gevaar is namelijk dat wanneer je veel minder gaat eten je ook minder vitaminen en mineralen binnen krijgt en dat draagt zeker niet bij aan een betere gezondheid. Ook is het zo dat je lichaam in rust al heel wat calorieën nodig heeft om zijn dagelijkse taken uit te voeren (stofwisseling) dus ga niet meteen te laag zitten en geef je lichaam in ieder geval het minimaal aantal calorieën dat het nodig heeft om deze lichaamsfuncties uit te kunnen voeren.

Korte termijn diëten voor langdurige veranderingen
Wanneer je besloten hebt om af te vallen, kan het vaak niet snel genoeg gaan. Met een dieet op zich is niets mis. Een dieet is niets anders dan bepaalde regels volgen waarmee je rekening houdt in het samenstellen van je voeding. Een crashdieet houdt echter in dat je de inname van voeding drastisch verlaagt. Tijdens deze diëten past je lichaam zich aan het dieet aan. Je metabolisme verandert mee omdat je minder energie binnen krijgt via je voeding gaat je lichaam zuiniger om met energie. Wanneer je dan na je crashdieet je oude vertrouwde eetpatroon overneemt, zal je weer snel terug vallen in dezelfde staat of je komt er uiteindelijk zelfs slechter uit doordat je lichaam je normale voeding niet meer gewend is. Door de verandering van je metabolisme verbrand je gemiddeld op een dag ook minder.

Conclusie
De beste manier om af te vallen is een gezonde levensstijl. Oftewel een gezonde balans in sport (bewegen), voeding en rust. Diëten kunnen ervoor zorgen dat je snel afvalt, alleen verlies je vaak ook wat extra vocht en spierweefsel. Daarnaast is de kans groot om terug te vallen in je oude eetgewoonten, omdat je het dieet niet je hele leven kunt blijven volgen. De beste manier van afvallen is dus een gedragsverandering maken naar een gezondere levensstijl en sporten. Dit duurt vaak wat langer maar is uiteindelijk wel de beste oplossing om gewicht voorgoed kwijt te raken.

Groetjes Rob

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website

FitnessGYM theme only for $58

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8:15 tot 22:00 uur, zaterdag & zondag van 8:15 tot 15:00 uur