Robs feitje van de maand: Alcohol en afvallen

Robs feitje van de maand: Alcohol en afvallen

Uncategorized -

Voor één op de vier mensen die willen afvallen is alcohol het struikelblok bij hun  afvalpoging. Niet alleen door de kilocalorieën in de drank, maar ook doordat ze daarbij meer eten en snacken.

Alcohol heeft geen voedingswaarde. Er zitten namelijk geen nuttige voedingsstoffen in. Bij de afbraak van alcohol komt wel energie vrij. Omdat deze calorieën uit alcohol geen voedingswaarde opleveren, worden ze ook wel ‘lege’ calorieën genoemd.

Calorieën vergelijking
Een gram alcohol levert 7 kilocalorieën. Een gram vet levert 9 kilocalorieën en koolhydraten en eiwitten leveren per gram elk 4 kilocalorieën. Een wijnglas wijn, een bierglas pils en een borrelglaasje gedestilleerd leveren alle drie ongeveer evenveel alcohol, namelijk 10 gram. Dat zijn dus minstens 70 kilocalorieën per glaasje. Sommige alcoholhoudende drankjes bevatten daarnaast ook veel suiker of room, waardoor ze nog calorierijker zijn. Zo zijn likeuren, zoete witte wijn, cocktails en mixdrankjes echte caloriebommen.

Snacken
Van de calorieën die in een drankje zitten krijg je geen vol gevoel. Je krijgt juist extra trek van een drankje. Uit onderzoek blijkt dat alcohol je eetlust vergroot door het hormoon Leptine te onderdrukken. Hierdoor krijgen je hersenen geen seintje dat je kunt stoppen met eten en gaat een drankje gepaard met calorierijke hapjes.

Verbranding
Met al twee alcoholische versnaperingen neemt het vetverbrandingsproces in het lichaam al drastisch af. “Je lever herkent de bijproducten van alcohol als gif, dus stop het lichaam met het verwerken van voedsel en gaat de alcohol opruimen. Je verbrandt dus de lege alcoholcalorieën en als je geen energie meer nodig hebt worden andere voedingsstoffen (in dit geval de snacks) opgeslagen als vet.

Tips

  • Als je bezig bent met afvallen, mag je af en toe best een glas wijn of een biertje drinken.
  • Kies verstandig wat en hoeveel je drinkt (niet meer dan twee drankjes)
  • Drink niet dagelijks, maar beperk het tot af en toe op een feestje of in het weekend.
  • Hou het bij één of twee drankjes en ga dan over op water.
  • Frisdrank is geen alternatief voor water, want dat bevat ook veel calorieën.
  • Laat snacks en vette hapjes staan. Neem rauwkost, zoute stengels of Japanse mix bij je drankje.

 

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website

FitnessGYM theme only for $58

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8:15 tot 22:00 uur, zaterdag & zondag van 8:15 tot 15:00 uur