Robs feitje van de maand: Het belang van voedingsvezels

Robs feitje van de maand: Het belang van voedingsvezels

Uncategorized -

Het belang van voedingsvezels

Voedingsvezels (kortweg vezels) is de verzamelnaam voor de groep koolhydraten die niet in de dunne darm worden verteerd, dit in tegenstelling tot voedingsstoffen als vetten, eiwitten en koolhydraten. Om die reden verlaten deze voedingsvezels redelijk intact via de buik, dunne en dikke darm je lichaam zonder geabsorbeerd te worden. Al deze verschillende soorten vezels hebben verschillende effecten in ons lichaam. Ons voedsel bevat niet één enkel vezeltype, maar een mengsel van verschillende soorten vezels. Vezels zijn  afkomstig uit de celwand van planten. Belangrijke bronnen van vezels zijn groente, fruit, aardappelen, brood, ontbijtgranen, peulvruchten en noten.

Vezels worden verdeeld in twee categorieën: voedingsvezels die niet oplossen in water (onoplosbare vezels) en voedingsvezels die wel oplossen in water (oplosbare vezels).

Onoplosbare voedingsvezels
Deze vezels helpen bij het vervoeren van voeding door je spijsverteringskanaal. Daarnaast verkomen ze constipatie verstopping of helpen bij een onregelmatige stoelgang. Goede bronnen van onoplosbare vezels zijn volkorenbloem, tarwezemelen, noten en veel groentesoorten.

Oplosbare voedingsvezels
Dit type vezel lost op in water en vormt zo een geleiachtige substantie. Het kan je helpen bij het verlagen van je cholesterolwaarden en je bloedsuikerspiegel. Oplosbare voedingsvezels vind je in havermout, erwten, bonen, appels, citrusvruchten, wortelen, gort en vlozaad.

De hoeveelheid van beide soorten voedingsvezels varieert van plant tot plant. Voor je gezondheid heb je het meeste baat bij het eten van een brede variëteit aan voedingsmiddelen die veel voedingsvezels bevatten.

Voordelen van een gezond vezelrijk voedingspatroon

Goede darmfunctie en stoelgang
Vezels helpen darmproblemen te voorkomen. Ze bevorderen de stoelgang en voorkomen obstipatie of uitstulpingen van de dikke darmwand. Daarbij is ook voldoende drinken van belang.

Verlaagt cholesterol waarden
Het eten van vezelrijke producten vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Een hogere inname van vezels
7 gram per dag hangt samen met een ongeveer 10% lager risico op bepaalde hartziekten, zoals een hartinfarct. Er zijn aanwijzingen dat dit vooral door vezels uit volkoren graanproducten en fruit komt. Vezels uit fruit en uit graansoorten zoals haver, hebben een positief effect op het LDL-cholesterol (het slechte cholesterol), wat goed is voor de gezondheid van de bloedvaten. De totale vezelinname speelt ook een rol bij het verlagen van de bloeddruk.

Diabetes type 2 voorkomen
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vezelrijk eten een kleinere kans op diabetes type 2 hebben. Vezels, en vooral oplosbare vezels , vertragen de opname van suiker, wat bij mensen met diabetes helpt om hun bloedsuikerwaarden te verbeteren. Er is aangetoond dat een voedingspatroon dat oplosbare vezels bevat de kans vermindert op diabetes type 2.

Helpt bij gewichtsverlies
Voedingsmiddelen met veel voedingsvezels hebben meer kauwtijd nodig, waardoor het lichaam de tijd krijgt om aan te geven dat je geen honger meer hebt. Hierdoor verminderd de kans dat je te veel eet. Daarnaast zorgt voedsel met veel vezels ervoor dat je langer een ‘vol’ gevoel hebt. Een dieet met veel voedingsvezels levert ook minder energie (calorieën), wat betekent dat er minder calorieën in dezelfde hoeveelheid voedsel zitten.

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website

FitnessGYM theme only for $58

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8:15 tot 22:00 uur, zaterdag & zondag van 8:15 tot 15:00 uur