Robs feitje van de maand: Metabolisme (stofwisseling) versnellen

Robs feitje van de maand: Metabolisme (stofwisseling) versnellen

Uncategorized -

Je stofwisseling is een belangrijke factor wanneer je wilt afvallen. Het is namelijk van belang dat deze snel genoeg draait, zodat je lichaam calorieën kan omzetten in energie in plaats van opslaat als vet. Je stofwisseling versnellen heb je grotendeels zelf in de hand. Met de methodes in dit artikel kan jij ervoor zorgen dat jouw metabolisme wordt verhoogd, waardoor je sneller vet zal verbranden.

Welke belangrijke factoren bepalen  je metabolisme?
Het stofwisselingsproces wordt beïnvloedt door allerlei factoren en kunnen dus je stofwisseling versnellen of vertragen:

  • Spiermassa
    Het meest belangrijke onderdeel bij je metabolisme is je vetvrije spiermassa. Spieren verbranden tot 90% meer calorieën dan vet. Hoe meer spiermassa je hebt, des te meer calorieën zul je verbranden gedurende de dag. Dus vergroot je spiermassa door krachttraining.
  • Maaltijden
    Sla geen maaltijden over. Eet drie hoofdmaaltijden en drie kleine tussendoortjes. Wanneer je maaltijden overslaat of je calorieconsumptie flink omlaag brengt kan dit je metabolisme vertragen. Het lichaam past zich aan het gebrek aan calorieën aan alsof er hongersnood heerst. Je lichaam zal vetweefsel vast blijven houden en vetvrije spiermassa verbranden. Bovendien eet je vervolgens bij de volgende maaltijd dan juist weer teveel omdat je jezelf hebt lopen uithongeren. Er komt dan meer binnen dat vervolgens trager wordt verbrandt en dus sneller wordt omgezet in vet.
  • Regelmatige sportmomenten
    Regelmatig trainen zoals cardio- en krachttraining maar ook onze zaallessen als Spinning, BBB, Fatburn, Xco, Killerbody en kick & fun helpen om je metabolisme te verhogen tijdens de activiteit en nog uren daarna.
  • Voldoende eiwit
    Eiwitten (proteïnen) zijn de bouwstenen voor je spieren. Zonder voldoende eiwitten kun je spiermassa verliezen. Je hebt minimaal  0.5 tot 0.6 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Voor actieve sporters ligt dit een stuk hoger.
  • Minder alcohol
    Alcohol onderdrukt het vermogen van je lichaam om vet te verbranden. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je alcohol drinkt tijdens de maaltijd, je lichaam vet trager verbrandt dan normaal tijdens dezelfde maaltijd. Let dus op je alcoholgebruik.

Leave a Comment

Name*

Email* (never published)

Website

FitnessGYM theme only for $58

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8:15 tot 22:00 uur, zaterdag & zondag van 8:15 tot 15:00 uur